Buitenlandse webshop: welke rechten?
Marc W.
Vraagje over online aankoop. Afzender firma in Frankrijk. Uurwerk defect. De klantendienst stuurt reeds een maand elke dag nieuwe instructies om uurwerk alsnog te resetten. Firma beschikt niet over een hersteldienst. Geld terug vragen of nieuw uurwerk wordt niet op gereageerd. Vraag 1 : geldt de garantie 1 of 2 jaar? Vraag 2 : wie of welke dienst kan mij helpen?
Dag Marc
Op een buitenlandse webshop zijn de buitenlandse regels van toepassing, in jouw geval dus de Franse. De Franse regels zijn, net als de Belgische, echter gebaseerd op Europese richtlijnen. En die richtlijnen bieden heel wat bescherming aan de consument. Deze bescherming geldt tegenover webshops in de EU, Noorwegen, Liechtenstein of IJsland.
Zo heb je bij een verkoop op afstand (bv. internet) onder meer recht op een bedenktijd van 14 dagen. Wanneer de leverancier je daarover niet vanzelf informeert, bedraagt de termijn zelfs 12 maanden. De kosten voor het terugsturen zijn voor jou, tenzij de webshop dat niet op voorhand meedeelde.
Ongeacht het EU-land waarin de webshop zich bevindt, heb je ook minstens 2 jaar garantie. Alleen verandert die garantie wel tijdens die periode van 2 jaar. De eerste zes maanden kan je het product gewoon terugsturen en vragen om reparatie of terugbetaling. Gaat je product pas na zes maanden stuk, dan moet je bewijzen dat jij daarvoor niet verantwoordelijk bent.
Gaat het om een Europese webshop, dan kan je ook terecht bij het Europees Consumenten Centrum (ECC). Het ECC biedt gratis juridische hulp bij grensoverschrijdende consumentengeschillen.
Gaat het om een webshop van buiten de EU, dan liggen de zaken helemaal anders. De Europese consumentenbescherming geldt dan niet, tenzij de buitenlandse webshop zich op Europa richt. Deze regels gelden ook niet als je koopt als handelaar of onderneming. Je bent dan immers geen consument.
Heb je hulp nodig? Wil je zelf een vraag stellen? Neem dan contact op!